حکاکی لیزر CO2 روی فلز ؟!

حکاکی روی فلز

سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است: آیا می‌توان با لیزر CO2 روی فلز حک کرد؟ این دغدغه بسیاری از لیزرکاران است. دستگاه حکاکی لیزر CO2 به صورت مستقیم می‌تواند روی فلزات پوشش‌داده‌شده ازقبیل آلومینیوم آندایزشده و یا فولادزنگ‌نزن پوشش‌دهی‌شده حکاکی نماید. اگرچه فلزات بدون‌روکش، پرتو با طول‌موج‌های مربوط به لیزر CO2 را بازتاب می‌دهد. این بدین معنیست که حکاکی مستقیم عموما نیاز به لیزر با منبع فایبر دارد.

خوشبختانه برای صاحبان دستگاه‌های لیزر CO2 گزینه مناسب دیگری وجود دارد. فلزات بدون روکش همانند تیتانیم یا نیکل می‌توانند توسط ترکیبات‌فلزی پیش‌ازعملیات حکاکی با لیزر CO2 آماده‌سازی شوند. این عملیات پیش‌پردازش آسان است. و در‌عین‌حال هیچ قسمتی از فلز پایه را از میان نمی‌برد و نهایتا حک‌حاصل‌شده روی سطح فلز‌بدون‌پوشش پایدار و دائمی خواهد‌بود.

لیزر CO2 روی فلز

در این روش اپراتور به راحتی محلول حکاکی را روی سطح قطعه اعمال نموده و اجازه می‌دهد تا خشک شود و سپس حکاکی لیزر روی سطح نمونه انجام می‌شود. (ازجمله اسپری های قابل استفاده جهت این فرایند می توان به CerMark ، Enduramark، LaserBond اشاره نمود) گرمای ایجاد‌شده ناشی از پرتو لیزر منجر به ممزوج شدن محلول و فلز شده که منجر به ایجاد یک لایه حک دائمی به رنگ مشکی، نقره‌ای و یا درخشان با استفاده از دستگاه لیزر CO2 می‌شود.

اشتراک گذاری

ارسال نظر